page_title: ולא תתורו | פרשת שלח ולא תתורו - פרשת שלח | מוסדות שמ"ע :: מוסדות שמ"ע - שאו מרום עיניכם | הרב שלמה עופר

ולא תתורו | פרשת שלח

Addthis Facebook Twitter Google+ Email Print
מהמרגלים שנצטוו ללכת לתור את הארץ, יצאו בכוונה טובה ולבסוף קלקלו והוציאו את דיבת הארץ רעה. מיד לאחר מכן מצווה אותנו התורה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם..."
שער ברסלב | כ"ב סיון ה'תשע"ה
"וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת... אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם"
 
ולאחר שהבנו את הקשר בין חטא המרגלים למצוות ציצית, צריך להבין מהי השייכות של יציאת מצרים למצות ציצית?

והביאור, הוא, שיציאת מצרים שייכת בכל אדם ובכל זמן, וכמו שאמרו חז"ל בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, שכל יהודי כשהדעת שלו מבולבלת ואינו זוכה לאמונה חזקה וברה, הוא נמצא בגלות מצרים, כידוע שגלות מצרים היו המוחין והדעת במצר ובדוחק, ולעומת זאת כשהאדם זוכה לבהירות האמונה ולדעת שלימה זו בחינה של יציאת מצרים שנאמר בה וידעתם כי אני ה'.
 
והנה מצות ציצית בכוחה לשמור על האדם מכל מיני טעויות וספקות וכמו שכתוב "וראיתם אותו וזכרתם ... ולא תתורו אחרי לבכם ואחרי עיניכם".
 
ולכן נסמכה יציאת מצרים למצות ציצית, שעל ידי הציצית זוכה האדם לאמונה בהירה ולדעת דקדושה, שזו יציאת מצרים הפרטית שלו, בכל עת ובכל זמן.

וזה לשון רבי נתן מברסלב:
"כִּי עַל - יְדֵי צִיצִית זוֹכִין לְקַבֵּל הַתַּרְיַ"ג עֲטִין דְּאוֹרָיְתָא שֶׁמֵּהֶם נִמְשָׁכִין כָּל הָעֵצוֹת קְדוֹשׁוֹת שֶׁל צַדִּיקֵי אֱמֶת כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת יְצִיאַת מִצְרַיִם וְאִיתָא שֶׁמִּצְרַיִם הוּא אוֹתִיּוֹת 'מֵצַר יָם', שֶׁהָיוּ כָּל הַמֹּחִין בְּגָלוּת וּבְמֵצַר, כִּי מֵצַר הוּא אוֹתִיּוֹת צֶמֶר כַּיָּדוּעַ, כַּמּוּבָא בַּכָּוָּנוֹת עַל פָּסוּק מִן הַמֵּצַר וְכוּ', הַיְנוּ שֶׁעַל - יְדֵי צִיצִית שֶׁל צֶמֶר זוֹכִין לָצֵאת מִגָּלוּת מִצְרַיִם וּמֵעֵצוֹת רָעוֹת"
(על פי 'ליקוטי הלכות' פסח הלכה ז' אות כ"ו)

דפים קשורים

אש שחורה | ליקוטי הלכות הרב שלמה עופר | מוסדות שמ"ע אורח חיים הלכות תפילין הלכה ד' - ה' | וְעִקַּר הַתְּפִלִּין נַעֲשִׂין עַל - יְדֵי עוֹר בְּהֵמָה דַּיְקָא, כִּי תְּפִלִּין הֵם מֹחִין גְּבוֹהִים מְאֹד בְּחִינַת אוֹר הַגָּנוּז, וַאֲזַי כְּשֶׁנִּפְשָׁט עַקְמִימִיּוּת שֶׁבְּלִבּוֹ עַל - יְדֵי תְּפִלִּין, שֶׁהֵם בְּחִינַת רְעָמִים, אֲזַי זוֹכֶה לְשִֹמְחָה. וְזֶה בְּחִינַת הַשִֹּמְחָה שֶׁל תְּפִלִּין.
וְזֶה בְּחִינַת קוֹל ה' חוֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ. וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה מִזֶּה, שֶׁהָיָה הַקּוֹל נֶחְקָק בְּאֵשׁ שְׁחֹרָה עַל גַּבֵּי אֵשׁ לְבָנָה, כִּי הַקּוֹל פּוֹגֵע בַּמֹּחַ, שֶׁזֶּה בְּחִינַת אֵשׁ שְׁחֹרָה עַל גַּבֵּי אֵשׁ לְבָנָה.
אמונת חכמים - אור היהודת הרב שלמה עופר | שאו מרום עינכים   י"ח אדר ב ה'תשע"ד על האמורא שמואל אומרת הגמרא "נהירין לו שבילי דשמיא כשבילי דנהרדעא" שידע והכיר כל מערכת הכוכבים והגלגלים. עד היום אין המדע יודע להסביר כיצד ידע שמואל כי בסדרת כוכבי כימה ישנם מספר כה רב של כוכבים, למרות שהעין הטובה ביותר מסוגלת לראות רק שבעה כוכבים, ובמסכת שבת מובא כיצד משפיעים הכוכבים והמזלות על היום והשעה בה נולד האדם, אלו תכונות היו לו, לאלו מידות הוא נוטה וכדומה, וכמובן שאין לשכוח כי עם ישראל הם מעל המזל ובכוח התפילה ותורתינו  הקדושה אנו מושלים במזל.... ארץ אוכלת יושביה | פרשת שלח שער ברסלב   י"ב סיון ה'תשע"ד כאשר חזרו המרגלים למשה רבנו ולעם ישראל וגוללו בפניהם את אשר ראו עת הלכו לרגל בארץ אמרו בסוף דבריהם כי: "..הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא.." בא רבי נחמן מברסלב ולקח את המשפט הנורא הזה ויצר ממנו פנינים.. ואפילו בשמים | פרשת שלח שער ברסלב   כ"ג סיון ה'תשע"ה היהודי הכשר – מעלתו גבוהה אפילו ממלאכים ושרפים, וזאת משום שהוא נמצא בעולם הזה, עולם מלא מניעות מלהתקרב לה' יתברך, שהם כל ההסתרות והפיתויים של היצר הרע, וכשהאדם מתגבר על הכל מעלתו נשגבה וחשובה מאד. מרגלים ישראלים | פרשת שלח שמעון גווירץ | שאו מרום עיניכם   כ"ג סיון ה'תשע"ה כל ילד יהודי שמע על המרגלים הישראלים הראשונים בהסטוריה, שניים עשר גבורי חיל אשר יצאו למשימה מסוכנת בשטח אוייב, יצאו כגיבורים, חזרו מפוחדים ועד היום הזה מוזכרים הם כחוטאים.
שדות חובה מסומנים באדום

הירשם כאן לקבלת ניוזלטר!

שדות חובה מסומנים באדום