הסגולה היומית
שמירת שבת: אמרו, שכל הזהיר וזריז בשמירת שבת בכל תנאיו ובכל דקדוקיו, אפילו עבד עבודה זרה כדור אנוש מוחלין ...שמירת שבת
אמרו, שכל הזהיר וזריז בשמירת שבת בכל תנאיו ובכל דקדוקיו, אפילו עבד עבודה זרה כדור אנוש מוחלין לו, שנאמר שומר שבת מחללו, אל תקרי מחללו אלא מחול לו. ולא תקשה לך מה הוסיף בעשותו מצות שבת כדי לכפר עונותיו, הרי זו אמת מן המצות שהיה הוא חייב בהן, דיש לומר דהזירוז היתר הוא המכפר
אזמרה לאלוקי בעודי
-
אזמרה לאלוקי בעודי ליקוטי הלכות אורח חיים הלכה ה' חלק 2 הורדת קובץ
בִּלְבּוּל וַחֲלִישַׁת הַדַּעַת כְּלָל, וְכָל זֶה הוּא בְּחִינַת אֲרִיכַת אַפַּיִם, שֶׁצָּרִיךְ לְהַאֲרִיךְ רוּחוֹ לַעֲבֹר עַל כָּל הַבִּלְבּוּלִים וְהַמְּנִיעוֹת וְלִבְלִי לְהִסְתַּכֵּל עַל שׁוּם דָּבָר וְלֹא יכפת לי' שׁוּם דָּבָר, וְאַל יֵרַךְ לְבָבוֹ וְלֹא תִקְצָר רוּחוֹ מִכָּל מַה שֶּׁעוֹבֵר עָלָיו, רַק יִתְחַזֵּק בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּכָל מַה שֶּׁיּוּכַל, כִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מָלֵא רַחֲמִים בְּכָל עֵת, וְחַסְדֵּי ה' לֹא תָמְנוּ וְלֹא כָלוּ רַחֲמָיו לְעוֹלָם. וּכְבָר דִּבַּרְנוּ מֵעִנְיָן זֶה כַּמָּה פְּעָמִים, אֲבָל עִנְיָן כָּזֶה צְרִיכִין לַחֲזֹר כַּמָּה פְּעָמִים בְּלִי שִׁעוּר, כִּי הוּא חַיֶּיךָ, כִּי כָּל הִתְרַחֲקוּת רֹב הָעוֹלָם מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְאוֹבְדִים מַה שֶּׁאוֹבְדִים, חַיִּים נִצְחִיִּים וַאֲמִתִּיִּים, רֻבָּם כְּכֻלָּם הוּא רַק מֵחֲמַת חֲלִישַׁת הַדַּעַת מַה שֶּׁנּוֹפְלִין בְּדַעְתָּם, מֵחֲמַת שֶׁרֻבָּם הִתְנַסּוּ כַּמָּה פְּעָמִים שֶׁהִתְחִילוּ קְצַת בַּעֲבוֹדַת ה' וְאַחַר כָּךְ נָפְלוּ לְמַה שֶּׁנָּפְלוּ, כָּל אֶחָד לְפִי נְפִילָתוֹ רַחֲמָנָא לִצְלָן, וְעַל - יְדֵי זֶה הִתְיָאֲשׁוּ עַצְמָן מִלְּהַתְחִיל עוֹד, וּקְצָתָם נִתְעוֹרְרוּ קְצַת עוֹד הַפַּעַם וְהִתְחִילוּ מֵחָדָשׁ אוֹ פְּעָמִים, אֲבָל אַחַר כָּךְ כְּשֶׁרָאוּ שֶׁאַף - עַל - פִּי - כֵן נָפְלוּ אַחַר כָּךְ, עַל - כֵּן נִתְיָאֲשׁוּ בְּעַצְמָן, מֵאַחַר שֶׁרָאוּ שֶׁזֶּה כַּמָּה שֶׁרָצוּ לְהִתְנַסּוֹת וְלִכְנוֹס בַּעֲבוֹדַת ה' וְנָפְלוּ לְמַה שֶּׁנָּפְלוּ, רַחֲמָנָא לִצְלָן, עַל - כֵּן נִדְמָה בְּעֵינֵיהֶם שֶׁנָּשְׁתָה גְּבוּרָתָם לְהַתְחִיל עוֹד מֵעַתָּה, אֲבָל בֶּאֱמֶת כָּל זֶה הוּא מַעֲשֵֹה הַבַּעַל דָּבָר בְּעַצְמוֹ, שֶׁהוּא בְּחִינַת זָקֵן דְּסִטְרָא אַחֲרָא, כִּי נִקְרָא מֶלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל (קֹהֶלֶת ד') שֶׁהוּא רוֹצֶה לְהַפִּיל אֶת הָאָדָם לִידֵי זִקְנָה וּתְשׁוּת כֹּחַ ח"ו, כְּאִלּוּ כְּבָר נִזְקַן בַּחֲטָאָיו וּבְמַעֲשָֹיו עַד שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהִשְׁתַּנּוֹת עוֹד, וּבֶאֱמֶת לֹא כֵן הוּא, כִּי בְּכָל יוֹם הָאָדָם הוּא בְּרִיָּה חֲדָשָׁה וּכְמוֹ שֶׁאָנוּ מְבָרְכִין בְּכָל יוֹם עַל נְטִילַת יָדַיִם וּשְׁאָר הַבְּרָכוֹת שֶׁלֹּא עָשַֹנִי גּוֹי וְעֶבֶד וְאִשָּׁה וְכוּ', שֶׁכָּתְבוּ הַפּוֹסְקִים הַטַּעַם שֶׁהוּא מֵחֲמַת שֶׁהָאָדָם נַעֲשֶֹה בְּכָל יוֹם כִּבְרִיָּה חֲדָשָׁה, כַּמְבֹאָר בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ. וְכֵן בִּרְכַּת הַנּוֹתֵן לַיָּעֵף כֹּחַ מְבָרְכִין עַל הִתְחַדְּשׁוּת הַמֹּחִין וְהַחִיּוּת בְּכָל יוֹם, כַּמּוּבָא בַּכַּוָּנוֹת, וְעַל - כֵּן הָאָדָם צָרִיךְ לִזָּהֵר מְאֹד לִבְלִי לִפֹּל לַזִּקְנָה דְּסִטְרָא אַחֲרָא הַנַּ"ל, רַק לְהִתְחַזֵּק לְהִתְחַדֵּשׁ בְּכָל עֵת כַּנַּ"ל, וְיִהְיֶה דּוֹמֶה בְּעֵינָיו בְּכָל יוֹם וּבְכָל שָׁעָה כְּאִלּוּ הַיּוֹם נוֹלָד וּכְאִלּוּ הַיּוֹם מְקַבֵּל הַתּוֹרָה מֵחָדָשׁ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, בְּכָל יוֹם יִהְיוּ בְּעֵינֶיךָ כַּחֲדָשִׁים כַּנַּ"ל, שֶׁכָּל זֶה הוּא בְּחִינַת אֶרֶךְ אַפַּיִם, שֶׁמַּאֲרִיךְ אַפּוֹ עַל כָּל דְּבַר מְנִיעָה וּבִלְבּוּל שֶׁבָּעוֹלָם וְעוֹבֵר עַל הַכֹּל וּמִתְחַזֵּק בְּכָל פַּעַם בַּעֲבוֹדָתוֹ וְכוּ' כַּנַּ"ל. וּמִדָּה זֹאת שֶׁל אֶרֶךְ אַפַּיִם הוּא עִקַּר בְּחִינַת תִּקּוּנֵי דִּיקְנָא שֶׁהוּא בְּחִינַת זָקָן שֶׁבִּקְדֻשָּׁה שֶׁהוּא זָקֵן בֶּאֱמֶת, כִּי הוּא חַי חַיִּים אֲרֻכִּים בֶּאֱמֶת, כִּי הוּא מַתְחִיל לִחְיוֹת בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ, וְרַק זֶה הוּא בְּחִינַת זִקְנָה דִּקְדֻשָּׁה, בְּחִינַת חַיִּים אֲרֻכִּים כַּנַּ"ל, כִּי כְּשֶׁנּוֹפֵל לְזִקְנָה דְּסִטְרָא אַחֲרָא דְּהַיְנוּ שֶׁנִּזְקַן עֲבוֹדָתוֹ אֶצְלוֹ, וּמִכָּל שֶׁכֵּן כְּשֶׁנּוֹפֵל מֵעֲבוֹדָתוֹ ח"ו, מֵחֲמַת שֶׁנִּדְמֶה לוֹ שֶׁנִּזְקַן בַּחֲטָאָיו כָּל כַּךְ עַד שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לָשׁוּב ח"ו, זִקְנָה כָּזֹאת, רַחֲמָנָא לִצְלָן, הוּא עִקַּר קִצּוּר יָמִים, כַּמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ ז"ל שֶׁזְּקֵנִים כָּאֵלּוּ, שֶׁאֵינָם מוֹסִיפִים חִיּוּת וְתוֹסֶפֶת עֲבוֹדָה וְכוּ' בְּכָל עֵת, נִקְרָאִים קְצַר יָמִים שְֹבַע רֹגֶז וְכוּ', (עַיֵּן בְּהַתּוֹרָה "וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים" בְּלִקּוּטֵי תִּנְיָנָא סִימָן ד'):
ז) הַכְּלָל שֶׁכָּל אָדָם שֶׁרוֹצֶה לַחֲשֹׁב עַל תַּכְלִיתוֹ הָאַחֲרוֹן צָרִיךְ לִזָּהֵר מְאֹד לִבְלִי לִהְיוֹת זָקֵן כְּלָל, דְּהַיְנוּ שֶׁלֹּא יִפֹּל לְזִקְנָה דְּסִטְרָא אַחֲרָא ח"ו, הֵן צַדִּיק הֵן חָסִיד הֵן שְׁאָר כָּל אָדָם אֲפִלּוּ הַפָּחוֹת שֶׁבַּפְּחוּתִים כְּפִי מַה שֶּׁהוּא צָרִיךְ לִזָּהֵר מִלִּפֹּל לַזִּקְנָה הַנַּ"ל, כִּי אֲפִלּוּ צַדִּיק גָּדוֹל אָסוּר לוֹ לִהְיוֹת זָקֵן בַּעֲבוֹדָתוֹ, אַף - עַל - פִּי שֶׁזָּכָה לַעֲבוֹדָה שְׁלֵמָה בְּמַדְרֵגָה גָּבֹהַּ, אַף - עַל - פִּי - כֵן צָרִיךְ לְהִתְחַזֵּק לַעֲלוֹת מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא וּלְהַתְחִיל בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ, כִּי זֶה עִקַּר הַיַּהֲדוּת לְהִתְחַזֵּק לַעֲלוֹת בְּכָל פַּעַם מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא, כְּמוֹ שֶׁשָּׁמַעְתִּי מִפִּי רַבֵּנוּ ז"ל בְּעֵת שֶׁהִתְחִיל לוֹמַר הַתּוֹרָה ט' תִּקּוּנִין יַקִּירִין אִתְמַסְּרוּ לְדִיקְנָא (בְּסִימָן כ' לִקּוּטֵי א'), שֶׁאָמַר אָז בְּזֶה הַלָּשׁוֹן, מִי שֶׁרוֹצֶה לִהְיוֹת אִישׁ יִשְֹרְאֵלֵי, דְּהַיְנוּ שֶׁיֵּלֵךְ מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא, אִי אֶפְשָׁר לוֹ כִּי אִם עַל - יְדֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. וּמִכְלַל דְּבָרָיו אָנוּ שׁוֹמְעִין שֶׁאֵין נִקְרָא אִישׁ יִשְֹרְאֵלֵי בֶּאֱמֶת, כִּי אִם כְּשֶׁהוֹלְכִין מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא וְזֶה זוֹכִין עַל - יְדֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְכוּ', עַיֵּן שָׁם בְּהַתּוֹרָה ט' תִּקּוּנִין יַקִּירִין הַנַּ"ל. וְזֶה
עִקַּר חַיִּים אֲרֻכִּים, בְּחִינַת הַתּוֹרָה שֶׁנִּקְרֵאת חַיִּים כְּשֶׁמַּתְחִילִין בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ וְכוּ' כַּנַּ"ל. וְכֵן לְהֵפֶךְ אֲפִלּוּ מִי שֶׁעָשָֹה מַה שֶּׁעָשָֹה וְעָבַר מַה שֶּׁעָבַר, אַף - עַל - פִּי - כֵן אָסוּר לוֹ לִהְיוֹת זָקֵן ח"ו, וְהוּא צָרִיךְ לִזָּהֵר בְּיוֹתֵר וְיוֹתֵר מִבְּחִינַת זִקְנָה הַנַּ"ל, שֶׁלֹּא יָבֹא לִידֵי שׁוּם יֵאוּשׁ ח"ו, שֶׁלֹּא יֹאמַר בְּלִבּוֹ שֶׁכְּבָר נִזְקַן ח"ו, בְּמַעֲשָֹיו וְכוּ', עַד שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהִשְׁתַּנּוֹת ח"ו, רַק יִתְחַזֵּק לְהַתְחִיל בְּכָל מַה דְּאֶפְשָׁר וְיַעֲשֶֹה מַה שֶּׁיּוּכַל דָּבָר קָטָן אוֹ דָּבָר גָּדוֹל, אֲפִלּוּ אִם לֹא יוּכַל לוֹמַר כִּי אִם דִּבּוּר אֶחָד מַמָּשׁ בִּתְפִלָּה אוֹ בְּהִתְבּוֹדְדוּת, אוֹ לִלְמֹד מְעַט דִּמְעַט, עַל כָּל פָּנִים יַעֲשֶֹה מַה שֶּׁיּוּכַל וְיִתְחַזֵּק וִיחַיֶּה אֶת עַצְמוֹ בִּמְעַט דִּמְעַט שֶׁזּוֹכֶה עֲדַיִן לִגַּע בִּקְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל, כִּי עַל כָּל פָּנִים אֵיךְ שֶׁהוּא בְּוַדַּאי הוּא עוֹשֶֹה כַּמָּה מִצְוֹת בְּכָל יוֹם, כִּי אֲפִלּוּ פּוֹשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל מְלֵאִים מִצְוֹת כְּרִמּוֹן, וְצָרִיךְ לִמְצֹא בְּעַצְמוֹ נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת וּלְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ בְּכָל פַּעַם, וְכַמְבֹאָר בַּתּוֹרָה "אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי, (בְּסִימָן רפ"ב), כַּמּוּבָא בִּדְבָרֵינוּ כַּמָּה פְּעָמִים וּלְהִתְחַזֵּק לְהַתְחִיל בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ וְאַל יְאַבֵּד אֶת עַצְמוֹ לְגַמְרֵי ח"ו, וְכָל אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲשׂוֹת בְּכֹחֲךָ עֲשֵֹה, וְהָעִקָּר הוּא בְּחִינַת אֲרִיכַת אַפַּיִם הַנַּ"ל, שֶׁיִּהְיֶה לוֹ אֲרִיכוּת אַפַּיִם הַרְבֵּה מְאֹד בְּלִי שִׁעוּר, שֶׁהוּא בְּחִינַת אֲרִיכַת הָרוּחַ, הַיְנוּ לְהַאֲרִיךְ רוּחוֹ, לְהַמְתִּין וּלְיַחֵל לִישׁוּעַת ה' וְלִבְלִי לְהִסְתַּכֵּל עַל שׁוּם בִּלְבּוּל וּמְנִיעָה כַּנַּ"ל:
ח) וְזֶהוּ בְּחִינַת אֶרֶךְ אַפַּיִם לְצַדִּיקִים וְלִרְשָׁעִים (ב"ק נ') שֶׁהַצַּדִּיקִים צְרִיכִים לְמִדָּה זוֹ שֶׁל אֶרֶךְ אַפַּיִם, שֶׁהוּא בְּחִינַת זִקְנָה דִּקְדֻשָּׁה, בְּחִינַת אֲרִיכַת יָמִים וְשָׁנִים, בְּחִינַת חַיִּים אֲרֻכִּים הַנַּ"ל, דְּהַיְנוּ שֶׁלֹּא לִפֹּל לְזִקְנָה דְּסִטְרָא אַחֲרָא ח"ו, שֶׁלֹּא תִּהְיֶה עֲבוֹדָתוֹ זְקֵנָה וַחֲלוּשָׁה אֶצְלוֹ, רַק לְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר נְעוּרָיו בְּכָל פַּעַם, וּבְכָל יוֹם יַתְחִיל מֵחָדָשׁ בְּתוֹסֶפֶת קְדֻשָּׁה וַעֲבוֹדָה וְלֹא יִעַף וְלֹא יִגַּע לְעוֹלָם, וְלֹא יִתְבַּלְבֵּל מִשּׁוּם דָּבָר, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת אֲרִיכַת אַפַּיִם, כִּי לִפְעָמִים נִתְיַגַּע הָעוֹבֵד אֶת ה' מֵחֲמַת שֶׁכְּבָר סָבַל כַּמָּה יִסּוּרִים וְכוּ', וְעַל - יְדֵי זֶה יָכוֹל לִפֹּל לִבְחִינַת זִקְנָה דְּסִטְרָא אַחֲרָא וּתְשׁוּת כֹּחַ ח"ו, עַל - כֵּן צָרִיךְ לְהִתְחַזֵּק מְאֹד בְּמִדַּת אֶרֶךְ אַפַּיִם הַנַּ"ל כָּל יְמֵי חַיָּיו לְהַאֲרִיךְ אַפּוֹ וְרוּחוֹ עַל כָּל הַיְּגִיעוֹת וְהַכְּבֵדוּת וּלְהַתְחִיל בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ. וְזֶה בְּחִינַת אֶרֶךְ אַפַּיִם לְצַדִּיקִים, וְכֵן יֵשׁ בְּחִינַת אֶרֶךְ אַפַּיִם לִרְשָׁעִים, שֶׁגַּם הָרְשָׁעִים, הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַאֲרִיךְ לָהֶם אַפּוֹ כָּל יְמֵי חַיֵּיהֶם כְּדֵי שֶׁיָּשׁוּבוּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "עַד יוֹם מוֹתוֹ תְּחַכֶּה לוֹ אִם יָשׁוּב וְכוּ'". עַל - כֵּן צְרִיכִים גַּם הָרְשָׁעִים בְּעַצְמָן לְהִתְחַזֵּק בְּמִדָּה זֹאת שֶׁל אֶרֶךְ אַפַּיִם שֶׁלֹּא יְבַלְבֵּל אוֹתָם רִשְׁעוּתָם מִלָּשׁוּב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְלֹא יֵרַךְ לְבָבָם וְלֹא יִהְיֶה נֶחֱלָשׁ דַּעְתָּם מֵרִבּוּי הָעֲוֹנוֹת שֶׁלָּהֶם, בִּפְרָט אִם הִתְחִילוּ כְּבָר אֵיזֶה פְּעָמִים וְנָפְלוּ מִזֶּה וְכוּ', אַף - עַל - פִּי - כֵן יִבְטְחוּ בְּחַסְדּוֹ הַגָּדוֹל וְיַאֲרִיכוּ אַפָּם וְרוּחָם עַל כָּל מַה שֶּׁעוֹבֵר עֲלֵיהֶם וְיִתְחַזְּקוּ בְּכָל פַּעַם לְהַתְחִיל מֵעַתָּה מֵחָדָשׁ אוּלַי יִזְכֶּה מֵעַתָּה לְרַחֵם עַל עַצְמוֹ, לַעֲזֹב דַּרְכּוֹ וּמַחְשְׁבוֹתָיו שֶׁמִּקֹּדֶם וְלֹא יִהְיֶה זָקֵן וַחֲלוּשׁ כֹּחַ בְּעֵינֵי עַצְמוֹ לְעוֹלָם, כִּי עִקַּר הַתְּשׁוּבָה הוּא בִּבְחִינַת הִתְחַדְּשׁוּת הַחִיּוּת בְּכָל עֵת שֶׁצָּרִיךְ לְחַדֵּשׁ יָמָיו שֶׁעָבְרוּ בַּחשֶׁךְ. בִּבְחִינַת (אֵיכָה ה') הֲשִׁיבֵנוּ ה' אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָה חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם. נִמְצָא, שֶׁהַכֹּל צְרִיכִין בְּחִינַת מִדַּת אֶרֶךְ אַפַּיִם הַנַּ"ל. וְזֶהוּ אֶרֶךְ אַפַּיִם לְצַדִּיקִים וְאֶרֶךְ אַפַּיִם לִרְשָׁעִים כַּנַּ"ל. וּשְׁאָר כָּל הַמַּדְרֵגוֹת שֶׁל כָּל שְׁאָר בְּנֵי אָדָם שֶׁבָּעוֹלָם כֻּלָּם נִכְלָלִים בָּהֶם, כִּי כָּל קִיּוּם עֲבוֹדָתָם וְחִיּוּתָם הוּא עַל - יְדֵי מִדָּה זֹאת שֶׁל אֲרִיכַת אַפַּיִם הַנַּ"ל כַּנַּ"ל:
דפים קשורים
הרב שלמה עופר בשיעורו על שלשת האותות שנתן הקדוש ברוך הוא לעם ישראל שהם מהמצוות החשובות ביותר ביהדות, שבת ברית ותפילין, ראשי תיבותיהם שבת והם כלולים כולם בשבת...
אמונה בצדיקים הרב שלמה עופר | שאו מרום עינכים ח' תשרי ה'תשע"גליקוטי הלכות אורח חיים חלק א' הלכה ב' | הרב שלמה עופר בשיעורו על אמונה בצדיקים - אמונת חכמים ועל מקומם של בעלי התשובה ביהדות ועל ההשפעה והכוח העצום שיש בכל מצווה ומצווה...
האזנה מהנה!
שיעור קצר ומקיף בנושאים: איך לעבוד את ה' | איך להספיק בעבודת ה' | צניעות האשה | קבלת קבלות טובות
אש שחורה | ליקוטי הלכות הרב שלמה עופר | מוסדות שמ"ע אורח חיים הלכות תפילין הלכה ד' - ה' | וְעִקַּר הַתְּפִלִּין נַעֲשִׂין עַל - יְדֵי עוֹר בְּהֵמָה דַּיְקָא, כִּי תְּפִלִּין הֵם מֹחִין גְּבוֹהִים מְאֹד בְּחִינַת אוֹר הַגָּנוּז, וַאֲזַי כְּשֶׁנִּפְשָׁט עַקְמִימִיּוּת שֶׁבְּלִבּוֹ עַל - יְדֵי תְּפִלִּין, שֶׁהֵם בְּחִינַת רְעָמִים, אֲזַי זוֹכֶה לְשִֹמְחָה. וְזֶה בְּחִינַת הַשִֹּמְחָה שֶׁל תְּפִלִּין.וְזֶה בְּחִינַת קוֹל ה' חוֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ. וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה מִזֶּה, שֶׁהָיָה הַקּוֹל נֶחְקָק בְּאֵשׁ שְׁחֹרָה עַל גַּבֵּי אֵשׁ לְבָנָה, כִּי הַקּוֹל פּוֹגֵע בַּמֹּחַ, שֶׁזֶּה בְּחִינַת אֵשׁ שְׁחֹרָה עַל גַּבֵּי אֵשׁ לְבָנָה. בת ציון האלמנה שמעון גווירץ | שאו מרום עיניכם ה' חשון ה'תשע"ב בבית המקדש החרב, בחדר מט לנפול, יושבת האלמנה 'בת ציון' בבדידותה, מתאבלת היא כדרכה במר נפשה על בנה יחידה, 'עם ישראל' אהוב ליבה.
כה רחוק... אך כה קרוב לליבה...
איך חלפו השנים? יותר מאלפיים שנה מאז הוא הגיעה לבקרה, והיא האלמנה יושבת ובוכה, שואלת אותך ה' "עַד אָנָה בִּכְיָה בְצִיּוֹן, וּמִסְפֵּד בִּירוּשָׁלָיִם".