הסגולה היומית
סגולה לפורים: ידליק נר עבור מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש. ונר לאסתר הדסה בת אביחיל. ויאמר ליד הנרות את אחד...סגולה לפורים
ידליק נר עבור מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש.ונר לאסתר הדסה בת אביחיל.
ויאמר ליד הנרות את אחד עשר סממני הקטורת
פטום הקטורת: א. הצרי ב. והציפורן ג. והחלבנה ד. והלבונה משקל שבעים שבעים מנה ה. מור ו. וקציעה ז. שיבולת נרד ח. וכרכום משקל ששה ששה עשר מנה ט. הקשט שנים עשר מנה י. קילופה שלשה יא. וקינמון תשעה.
ולפני כל סממן לתת פרוטה לצדקה ויאמר פרק כב בתהלים ויבקש בקשה.
לַמְנַצֵּחַ, עַל-אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר; מִזְמוֹר לְדָוִד. אֵלִי אֵלִי, לָמָה עֲזַבְתָּנִי; רָחוֹק מִישׁוּעָתִי, דִּבְרֵי שַׁאֲגָתִי. אֱלֹהַי אֶקְרָא יוֹמָם, וְלֹא תַעֲנֶה; וְלַיְלָה, וְלֹא דֻמִיָּה לִי. וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב, תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל. בְּךָ, בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ; בָּטְחוּ, וַתְּפַלְּטֵמוֹ. אֵלֶיךָ זָעֲקוּ וְנִמְלָטוּ; בְּךָ בָטְחוּ וְלֹא בוֹשׁוּ. וְאָנֹכִי תוֹלַעַת וְלֹא אִישׁ; חֶרְפַּת אָדָם, וּבְזוּי עָם. כָּל-רֹאַי, יַלְעִגוּ לִי; יַפְטִירוּ בְשָׂפָה, יָנִיעוּ רֹאשׁ. גֹּל אֶל יְהוָה יְפַלְּטֵהוּ; יַצִּילֵהוּ, כִּי חָפֵץ בּוֹ. כִּי אַתָּה גֹחִי מִבָּטֶן; מַבְטִיחִי, עַל שְׁדֵי אִמִּי. עָלֶיךָ, הָשְׁלַכְתִּי מֵרָחֶם; מִבֶּטֶן אִמִּי, אֵלִי אָתָּה. אַל תִּרְחַק מִמֶּנִּי, כִּי צָרָה קְרוֹבָה: כִּי אֵין עוֹזֵר. סְבָבוּנִי, פָּרִים רַבִּים; אַבִּירֵי בָשָׁן כִּתְּרוּנִי. פָּצוּ עָלַי פִּיהֶם; אַרְיֵה, טֹרֵף וְשֹׁאֵג. כַּמַּיִם נִשְׁפַּכְתִּי וְהִתְפָּרְדוּ, כָּל-עַצְמוֹתָי: הָיָה לִבִּי, כַּדּוֹנָג; נָמֵס, בְּתוֹךְ מֵעָי. יָבֵשׁ כַּחֶרֶשׂ, כֹּחִי, וּלְשׁוֹנִי, מֻדְבָּק מַלְקוֹחָי; וְלַעֲפַר מָוֶת תִּשְׁפְּתֵנִי. כִּי סְבָבוּנִי, כְּלָבִים: עֲדַת מְרֵעִים, הִקִּיפוּנִי; כָּאֲרִי, יָדַי וְרַגְלָי. אֲסַפֵּר כָּל עַצְמוֹתָי; הֵמָּה יַבִּיטוּ, יִרְאוּ-בִי. יְחַלְּקוּ בְגָדַי לָהֶם; וְעַל-לְבוּשִׁי, יַפִּילוּ גוֹרָל. וְאַתָּה יְהוָה, אַל תִּרְחָק; אֱיָלוּתִי, לְעֶזְרָתִי חוּשָׁה. הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי; מִיַּד כֶּלֶב, יְחִידָתִי. הוֹשִׁיעֵנִי, מִפִּי אַרְיֵה; וּמִקַּרְנֵי רֵמִים עֲנִיתָנִי. אֲסַפְּרָה שִׁמְךָ לְאֶחָי; בְּתוֹךְ קָהָל אֲהַלְלֶךָּ. יִרְאֵי יְהוָה, הַלְלוּהוּ כָּל זֶרַע יַעֲקֹב כַּבְּדוּהוּ; וְגוּרוּ מִמֶּנּוּ, כָּל זֶרַע יִשְׂרָאֵל. כִּי לֹא בָזָה וְלֹא שִׁקַּץ, עֱנוּת עָנִי וְלֹא הִסְתִּיר פָּנָיו מִמֶּנּוּ; וּבְשַׁוְּעוֹ אֵלָיו שָׁמֵעַ. מֵאִתְּךָ, תְּהִלָּתִי: בְּקָהָל רָב נְדָרַי אֲשַׁלֵּם, נֶגֶד יְרֵאָיו. יֹאכְלוּ עֲנָוִים, וְיִשְׂבָּעוּ יְהַלְלוּ יְהוָה, דֹּרְשָׁיו; יְחִי לְבַבְכֶם לָעַד. יִזְכְּרוּ, וְיָשֻׁבוּ אֶל יְהוָה כָּל אַפְסֵי אָרֶץ; וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ, כָּל מִשְׁפְּחוֹת גּוֹיִם. כִּי לַיהוָה, הַמְּלוּכָה; וּמֹשֵׁל, בַּגּוֹיִם. אָכְלוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ, כָּל דִּשְׁנֵי אֶרֶץ לְפָנָיו יִכְרְעוּ, כָּל יוֹרְדֵי עָפָר; וְנַפְשׁוֹ, לֹא חִיָּה. לא זֶרַע יַעַבְדֶנּוּ; יְסֻפַּר לַאדֹנָי לַדּוֹר. יָבֹאוּ, וְיַגִּידוּ צִדְקָתוֹ: לְעַם נוֹלָד, כִּי עָשָׂה.
עמלק: היסטוריה או אקטואליה
לראשונה נפגש העם היהודי עם עמלק, בצאת בני ישראל ממצרים, אחרי קריעת ים סוף. כל העמים פוחדים מהאומה הצעירה, שנס יציאתה מאימפריית מצרים התפרסמה בכל העולם. אף אחד לא התכונן להלחם עימה, גם לא עמי ארץ כנען, היודעים שהם המטרה. או אז מגיע עמלק, עם הרבה תעוזה, נלחם, ומפסיד. למרות הפסדו, הוריד עמלק את היחס העולמי לישראל, מסטטוס של עם שהתנהלותו בניסים, לעם שאפשר להלחם עימו.
עמלק רצה להוריד לעם ישראל את אמונתם בקדוש ברוך הוא, אמונה שבזכותה נגאל העם ממצרים, ובזכותה עתידין להיגאל. במצרים, האמין עם ישראל, שלמרות שהוא במצב רוחני שפל ("מ"ט שערי טומאה"), הם יכולים להיגאל. ולמה? כיון שהקדוש ברוך הוא, אבינו הוא, ואהבתו אלינו לא תלויה במעשינו.
העם היהודי חייב לזכור, ולמחות, את זכר עמלק. הסיבה לכך כיון שעמלק הוא לא רק עם מסוים, עמלק הוא שורש הרע, עמלק זה מושג. עמלק זה כוח שרוצה לשבור את אמונתו ודבקותו של העם, להגיד לנו שהשתלשלויות הדברים שאנו רואים זה בעצם מקרה, צרוף מקרים. עוד דבר שכוח עמלק מכניס בנו, זה הספק. עמלק בגימטרייה ספק - 240. ספקות למיניהם בקשר שלנו עם הקדוש ברוך הוא, מי אמר שהוא נמצא?, מי אמר שהוא רואה ומשגיח עלי עכשיו? וכו′, פשוט לקרר אותנו מאמונתנו.
כל שנה אנו חוגגים את פורים, לזכר הנס הגדול. שואלים חז"ל, וכי מה היה הנס? הצלת עם ישראל הייתה, כיוון שהוא חזר למוטב, לאביו שבשמים! המן הרשע נתלה על עץ, גם, כיוון שהיה רשע, שרצה בהשמדת ישראל! אלא, הנס הגדול של פורים, מדהים הרבה יותר! 180 יום עושה אחשורוש סעודות לשריו ועבדיו, (מ. אסתר א, ד) ואח"כ עוד שבעה ימים לכל העם הנמצאים בשושן הבירה. עם ישראל משתתפים בסעודת היום האחרון משבעת הימים. השתתפות, שבאה גם להצהיר, "ככל העמים בית ישראל". אנו לא מיוחדים, אנו כמו כולם. מספר שנים לפני כן השתחוו עם ישראל לפסל שהציב נבוכדנצאר המלך, עם השתתפותם בסעודת אחשורוש, גררו סופית על עצמם גזירת שמד, משמים.
עוד דבר "משונה" קורה באותו מעמד, בכל הסעודות הללו, יין נשפך כמים, ובכל זאת, רק ביום האחרון משבעת הימים, אחשורוש משתכר, ומצווה על ושתי להראות את יופיה לכולם. ושתי מסרבת, המלך כועס, ואחד משרי המלך – המן, מציע להורגה בגין מרידה במלכות, וכך אכן קורה. פקודת ההרג והוצאתה לפועל, מתבצעים תוך כדי שכרותו של אחשורוש. כך, נסללת דרכה של אסתר לכתר. הקדוש ברוך הוא שותל את הדרך להצלה מתי שהגזירה בעצמה נגזרת. ברוב רחמיו של הקדוש ברוך הוא עלינו, גם כשאנו סוררים, אוהב אותנו אבינו הגדול והעצום, אהבה אין סופית. רחמי אב לבניו.
מצוות חג פורים הן: קריאת מגילת אסתר מתוך מגילה הכתובה על "קלף" – עור של בהמה. יש שתי קריאות הראשונה בערב פורים, והקריאה השנייה, במשך היום שלמחרת. מצווה שנייה, היא הסעודה שסועדים במשך יום הפורים. זמנה מתחיל מהבוקר. כמו כן, יש את מצוות ה"משלוח מנות" – לתת, לפחות משלוח אחד, שיהיה מורכב לפחות משני מיני מאכל. יש את מצוות "מתנות לאביונים" לתת צדקה לפחות לשני נזקקים. בפורים, יש גם הלכה, ש"כל הפושט יד נותנים לו", מעבר למתנות לאביונים, כל מי שיבקש צדקה, נותנים לו משהו.
מסבירים חז"ל, שגם הקב"ה מתנהג עימנו כך בפורים, כל מי שפושט יד כלפי הקב"ה, ומבקש או משאלותיו, הקב"ה נותן לו. "כל הפושט יד" הקב"ה לא מתחשב באותו יום באמת מה מגיע לנו ע"פ מעשנו, ביום זה הקב"ה עוקף הרבה כללים לטובתנו. פשוט צריך לבקש להתפלל ביום זה.
לכן צריך לדעת להיות חכמים ולהעביר יום זה, ע"י עשיית מצוותיו. חבל ליזרוק הזדמנות כזו גדולה על הופעות או על מסיבה לילית, ולמחרת שינה רוב היום. זהו יום של התקרבות להקב"ה, ולא של ירידה רוחנית.
"זכור את אשר עשה לך עמלק" ציווי שנאמר בלשון יחיד. למחות מאיתנו את הקול הפנימי הזה שאומר לנו, בעצם אתם לא בני מלכים, בעצם אתם לא מיוחדים. (לצערנו, עמי העולם דואגים להזכיר לנו את מיוחדותנו ע"י האנטישמיות, או ע"י הקרבתם אותנו על שולחן החדשות בכל העולם). ולכן "מלחמה לה′ בעמלק מדור דור", זו המלחמה שכל יחיד מצווה עליה, וזו המלחמה הכי קשה לזכור, ולהרגיש – אנו בני מלכים!
פורים שמח!
דפים קשורים
מנהג עתיק, הנהוג מאז חרב בית מקדשינו והוגלו אבותינו מאדמתם לתרום זכר למחצית השקל, זכר למחצית אותה היו אבותינו תורמים ע"פ ציווי תורה בבית המקדש בשביל קורבנות ציבור ובשביל היכולת לספור את בני ישראל בדרך עקיפה.
מרבין בשמחה – איך עושים זאת? שער ברסלב ז' אדר ה'תשע"ב בגלות נדמה כאילו שכחו מאיתנו והותירו אותנו לחסדי הגורל, אך בעצם, מאחורי הקלעים משגיחים עלינו בכל רגע. מי שמבין את זה, שרוי תמיד בשמחה עצומה. משנכנס אדר – מרבים בהתחזקות... שער ברסלב י"ב אדר ה'תשע"ב חודש אדר, בו מתגלית קדושת מרדכי ואסתר, הוא הזמן לגלות שיש לנו הכח להתחיל, ולא משנה איפה אנחנו עומדים כעת. כח אותו קבלנו בירושה מאבותינו הקדושים, שהתייגעו רבות לבוא להתחזקות אמיתית בעבודת ה', מבלי לדעת מהיכן להתחיל ואחרי שזכו להארת הרצון בתכלית המעלה, השאירו רושם גדול בעולם ונטעו בנו, בכל אחד מישראל, את הרצון הפנימי להיות יהודי כשר מלא בחיות של יראת ה'.